Att bygga broar, inte murar
– Om broar omkring och till Sundsvall under 1900- och 2000-talet.
Något som är återkommande under stora delar av vår historia är att det har varit ett stort företag att ta sej mellan olika platser. För inte så mycket mer än hundra år sedan var det många som aldrig någon gång lämnade den plats där de föddes. Idag reser människor över hela världen, med flyg, tåg, buss, bil, båt eller virtuellt, för nöjes skull eller i jobbet. Och mycket av det som hänt i Sundsvallsregionen under 1900- och 2000-talet har gjorts för att förbättra kommunikationerna med omvärlden. Flygplats från 1944, Ostkustbanan från slutet av 1920-talet, bättre och större vägnät är några av alla de förbättringar som gjorts under perioden.
En viktig faktor för att underlätta för folk att ta sej mellan platser i regionen är broar. Och det har byggts många i området under de senaste hundra åren. Många av dem har verkligen underlättat för människor i vardagen – gjort det enklare att ta sej till arbete, skola, med mera. De kanske tydligaste exemplen är Alnöbron och bron över Sundsvallsfjärden.
Och i en tid där världshändelser och nyhetsrapportering handlar om krig och att bygga murar mellan stater och människor är det nog symboliskt viktigt att snarare bygga broar – i verkligheten eller symboliskt.
Här intill kan du se bilder och läsa mer om några olika brobyggen i Sundsvallsområdet de senaste hundra åren.
Alnöbron
Bygget av bron över Alnösundet började 6 april 1961. Resultatet blev Sveriges längsta bro med sina 1042 meter. Från invigningen 24 oktober 1964 fick den behålla den titeln i åtta år innan Ölandsbron tog över 1972. Idag är den en av regionens mest trafikerade broar, åtminstone sommartid, då köerna kan ringla långa i rusningstid. Även om den numera ligger långt ned på listan över landets längsta broar.
Via QR-koderna kan du se filmer från när bron byggdes och hur det är att åka över den.
Sundsvallsbron
18 december 2014 invigdes den drygt 2 kilometer långa bron över Sundsvallsfjärden. Arbetet med den hade då pågått i ungefär två och ett halvt år. Huvudsyftet med den är att underlätta för transporter förbi staden och minska trafiken i de centrala delarna av staden. Bron fick ett europeiskt pris för hur väl den smälter in i omgivningen och den förhållandevis korta byggtiden. Dessutom gick världen längsta fackeltåg, med cirka 10 500 personer, över bron luciadagen 2014. Bron är en av få där den som kör över den måste betala en avgift.
Via QR-koderna kan du se filmer från bygget av Sundsvallsbron och en tur över bron.
Bergeforsbron
Bron över Bergeforsen byggdes för att underlätta för transporter över Indalsälvens delta och invigdes 9 december 1954.
Harabergsbron
Harabergsbron, från 1930, går över Ljungan vid Kvissleby. Den gjorde det enklare att transportera varor och människor mellan industrierna vid Svartvik, Nyhamn, Essvik och Klampenborg, runt Ljungans utlopp i havet.
Skeppsholmsbron
Sundsvall-Timrå Airport invigdes som Midlanda 1944 och är belägen på ön Skeppsholmen i Indalsälvens delta. Under de första 15 åren var flygresenärerna tvungna att åka färja för att ta sej till och från terminalerna. För att underlätta för resande och transporter till flygplatsen byggdes Skeppsholmsbron, som invigdes 14 december 1959.